Friday, November 15, 2013

Hikmah disebalik kejadian...

SELALU ADA HIKMAH DISETIAP PERISTIWA

Ada seorang Lelaki yang sangat tergesa² hendak menuju KLIA,kerana beberapa jam lagi dia ada temu janji dengan client untuk urusan bisnes di Jakarta, akan tetapi jalan yang dilalui sesak teruk, taxi yang dinaikinya hampir tidak bergerak sama sekali dan ketika taxi telah mengantarkan dia ke KLIA, Kapal terbang yang hendak dia naiki sudah berlepas.

Rasa sedih kelihatan diwajah lelaki iti, peluang bisnes bernilai ratusan juta sudah pasti hilang dari genggaman, dia menghamun semahu hatinya, perasaan kecewa, sedih dan marah, tapi kepada siapa dia hendak menyalahkan itu semua. Pada saat itu handphone yang dia bawa berbunyi, setelah diangkat ternyata teman bisnesnya di Jakarta yang telah menghubunginya.

Lelaki itu terburu² meminta maaf karena tidak dapat menepati janji kerana terjebak dalam kesesakan lalulintas dan ketinggalan flightnya, sang pemanggil itu kemudian menangis lalu dia berkata :
”Wahai sahabat, bisnes kita tidak penting kerana yang lebih penting adalah kamu masih hidup, kerana pesawat yang hendak kamu naiki tadi mengalami kecelakaan dan pesawat beserta penumpangnya tewas.”

*****
"Sahabat, Allah begitu berKuasanya ketika hendak menyelamatkan hambanya yang terpilih, kesesakan lalu lintas yang dialami lelaki tadi memang bukanlah sesuatu yang menyenangkan, akan tetapi dari sesuatu yang menyakitkankan hati itu, Allah sebenarnya hendak menyelamatkan dia dari musibah atau bencana yang lebih besar.
Mari kita selalu berprasangka baik selalu kepada Allah, sebab Allah Subhanahuwata'aala Maha tau dari segala apa yang di kehendaki-Nya.

No comments:

Post a Comment