Friday, November 29, 2013

"Antara sunnah-sunnah Nabi SAW Bahagian Sebelum tidur Part 3

Assalamu'alaiku m Warahmatullahi Wabarakatuh

Untaian Rasa Syukur Hanya ILLAHI RABBI,
Syukur, Alhamdulillah...Sambungan terakhir...

"Antara sunnah-sunnah Nabi SAW Bahagian Sebelum tidur Part 3

9. Baca 3 Qul tiup ke tapak tangan dan sapu keseluruh badan untuk menghindarkan gangguan jin dan syiatan , sihir dan niat jahat manusia.

"Mengumpulkan kedua telapak tangannya. Kemudian ditiup dan dibacakan: surat Al-ikhlas, Al-Falaq dan An-Naas. Kemudian dengan kedua telapak tangan tadi mengusap tubuh yang dapat dijangkau dimulai dari kepala, wajah dan tubuh bagian depan. Hal ini dilakukan sebanyak tiga kali.(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

10. Niat untuk bangun Tahajjud.

"Tahajjud adalah sebaik-baik pelindung daripada sihir dan buatan orang. Hadis riwayat Imam al-Nasa’i dalam Sunannya, Kitab Qiyam al-Lail, no: 1763. Sabda Rasulullah SAW:"Sesiapa yang (berniat) akan mengerjakan solat malam, lalu tertidur, Allah pasti menulis untuknya pahala solat malam dan tidurnya merupakan sedekah untuknya."

11. Membaca doa sebelum tidur.

"Berdasarkan hadis riwayat Ahmad, al-Bukhari, Muslim, Abu Daud, at-Tirmizi, an-Nasai. Adalah Rasulullah SAW apabila masuk tidur Baginda membaca:

بِاسْمِكَ اللَّهُمَّ أَحْيَا وَأَمُوْتُ

(Dengan namaMu Ya Allah aku hidup dan mati)

12. Ketika Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam melihat seorang sahabatnya yang tidur meniarap, Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam mengejutnya seraya bersabda: “Bangunlah! Ini ialah cara tidur yang dibenci oleh Allah.” (Hadis Riwayat Bukhari -Sahih Adab Al-Mufrad)

"Tidak tidur dengan tengkurap, berdasarkan sabda Nabi SAW maksudnya, “Sesungguhnya itu adalah cara tidur yang dimurkai Allah ‘azza wa jalla”. (Hadis Riwayat Abu Daud dengan sanad yang sahih)

13. Maafkan semua kesalahan manusia pada kita . Bersihkan hati daripada hasad dengki, iri hati dan bertaubat kepada Allah SWT sebelum tidur dengan beristighfar.

** Mohon keikhlasannya Untuk mema'afkan jika ada salah&qilaf ,, Dan juga tidak bermaksud memandai2 kerana yang menguraikan juga tdk lebih dari yang membaca.

Semoga Bermanfa'at
SELAMAT MENGAMALKAN

No comments:

Post a Comment