Saturday, November 30, 2013

"Antara sunnah-sunnah Nabi SAW,Bahagian Ketika Tidur

Assalamu'alaiku m Warahmatullahi Wabarakatuh

Untaian Rasa Syukur Hanya ILLAHI RABBI,
Kerana Telah diberi Nikmat Menghirup Udara Segar Sekali Lagi...

Kedua : Amalan Ketika Tidur.

1. Terbangun daripada tidur.

"Apabila tiba-tiba terbangun di tengah malam, maka dianjurkan meminta kepada Allah SWT kerana saat itu adalah saat yang mustajab, sebagaimana sabda Nabi SAW. “Tidaklah seorang muslim yang tidur dalam keadaan suci dan berdzikir lalu tiba-tiba terbangun di malam hari kemudian mohon kepada Allah kebaikan dunia dan akhirat kecuali Allah akan mengabulkannya” (Hadis Riwayat Abu Daud).

2. Mimpi buruk .

"Apabila mendapat mimpi buruk baca doa maksudnya: “Aku berlindung dengan kalimah-kalimah Allah yang sempurna daripada kemarahan-Nya, seksaan-Nya, dan kejahatan hamba-hamba-Nya , dan daripada godaan syaitan (bisikannya) serta jangan sampai mereka datang (kepadaku)”. (Hadis Riwayat Abu Daud&At Tirmizi)

"Nabi S.A.W. bersabda maksudnya :"Mimpi baik itu daripada Allah dan mimpi buruk itu daripada syaitan, maka ketika salah seorang daripada kamu mimpi buruk, meludahlah ke arah kiri tiga kali, kemudian minta perlindungan kepada Allah, maka mimpinya tidak akan mengkhuatirkan. "(Hadis Riwayat Muslim)

3. Mimpi baik.

"Dalam riwayat yang lain Nabi S.A.W. bersabda maksudnya : “Apabila seseorang darimu melihat mimpi yang menggembirakann ya maka hendaklah ia mengucapkan'alh amdulillah'dan ceritakannya kepada orang yang lain, dan sebaliknya apabila ia melihat mimpi yang menduka citakannya, maka mimpi itu adalah dari syaitan, kerana itu hendaklah ia mengucapkan isti’azah (a’uuzubillahi minasysyaitanir rajiim) dan jangan ceritakannya kepada orang lain kerana mimpi itu tidak mendatangkan mudarat kepada nya.”(Hadis Riwayat Bukhari dari Abi Sa’id).


** Mohon keikhlasannya Untuk mema'afkan jika ada salah&qilaf ,, Dan juga tidak bermaksud memandai2 kerana yang menguraikan juga tdk lebih dari yang membaca.

Semoga Bermanfa'at
SELAMAT MENGAMALKAN

Jom Share dan like Page ini..>>https://www.facebook.com/WardahSkincareCosmeticInspiringTouchFaezah

No comments:

Post a Comment