Thursday, July 11, 2013

Tips perawatan wanita bertudung.



Tips Perawatan Rambut Bagi Wanita Bertudung.

Kebanyakan wanita yang memakai tudung ada yang mengabaikan kesihatan dan kecantikan rambut mereka. Walaupun bukan semua, namun rata-rata begitu. Seharusnya anda yang bertudung perlu menjaga kecantikan dan kesihatan rambut anda sama seperti mereka yang tidak memakainya.

Mungkin ada yang  berpikir, untuk apa memiliki rambut yang indah kalau ia akan ditutup dengan tudung sepanjang hari. Yang jadi pertanyaan, apakah Anda tidak ingin tampil cantik di mata suami dan keluarga anda? Memakai tudung atau tidak bukanlah suatu ukuran. Yang penting sebagai wanita, Anda tetap harus memiliki inisiatif bahwa rambut adalah mahkota wanita. Sayangilah rambut Anda sama seperti anda menjaga kulit wajah dan penampilan diri yang lain.

Wanita memakai tudung memerlukan perawatan rambut yang lebih baik dan menyeluruh dibanding wanita yang tidak bertudung. Keadaan kulit kepala dan rambut yang bertutup sepanjang hari boleh menjadi pusat kerosakan rambut jika tidak kena cahaya matahari.

Keadaan lebih buruk jika anda memiliki rambut panjang dan sering mencuci rambut pada waktu pagi. Rambut tidak akan kering sempurna dalam waktu setengah jam, apalagi cuaca yang sejuk pada waktu itu.

Jika anda membiarkan rambut and belum sempurna keringnya dan kemudian terus mengikatnya sebelum mengenakan tudung, anda hanya akan memberikan masalah kepada rambut anda sendiri. Berikut dibawah ini adalah panduan yang boleh anda ikuti demi memastikan rambut anda tetap cantik.



Tips Perawatan Rambut Bagi Wanita Bertudung

1) Jangan Terlalu kerap Mencucinya

Jika anda mempunyai kebiasaan mencuci rambut setiap hari, ubahlah kebiasaan ini. Sebagai wanita bertudung, tidak bagus jika anda mencuci rambut setiap hari. Keadaan ini akan menjadi lebih buruk jika anda suka mencuci rambut pada waktu pagi sebelum ke tempat kerja. Tidak peduli seberapa panjang rambut anda, ia tetap memerlukan waktu yang lama untuk betul-betul kering sebelum mengenakan tudung. Meskipun anda menggunakan pengering rambut, rambut tetap tidak akan kering dengan sempurna secara menyeluruh.

Tips : Cucilah rambut sekurang-kurangnya tiga kali dalam seminggu. Sebaiknya cucilah pada waktu petang ketika anda pulang dari kerja. Keringkan rambut secara alami.

2) Pilih Kain Tudung Berbahan Lembut

Kalau anda berkerja dari jam 8 hingga jam 5, bayangkan berapa lama anda harus menutup rambut anda dengan tudung. Oleh karena itu, jangan lupa memilih bahan yang lembut untuk tudung Anda dan boleh membuat rambut Anda bernapas.

3) Perawatan Rambut Rutin

Sebulan sekali, periksa rambut Anda jika ada sel rambut mati atau ujung rambut yang terbelah. Jika anda membiarkannya, rambut akan menjadi lebih mudah gugur karena tidak dijaga. Bukanlah, mustahil jika wanita yang dulunya memiliki rambut indah akan semakin menipis rambutnya hari demi hari. Ini semua boleh terjadi kerana mereka malas untuk memberikan perawatan pada rambut mereka sendiri sehingga menjadikan rambut gugur.

4) Atasi Masalah Rambut Jika Ada

Apapun masalah anda, jangan pandang remeh dan berharap ia akan hilang dengan sendirinya. Kalau anda tidak punya bajet yang cukup untuk mendapatkan perawatan di salon, anda boleh mendapatkan beberapa tips perawatan rambut dari pakar farmasi untuk pemilihan produk shampo yang sesuai dengan anda. Selain itu, ada 20 Tips perawatan Rambut Tradisional(Akan sis berikan,kemudian) yang boleh Anda lakukan di rumah. Perlu diingat, masalah pada rambut kadangkala bukan disebabkan oleh cara anda menjaga dan merawat saja, Bahkan ia mungkin disebabkan oleh penyakit lain. Masalah ini tidak akan selesai dengan sendirinya jika anda tidak segera mencari penyelesaianya.

Tips: Jika anda sudah serasi dengan salah satu jenis produk shampo, maka sebaiknya jangan mengganti dengan produk lain secara sembarangan. Dapatkan info yang betul tentang cara mencuci yang betul dan membilas rambut dengan sempurna. Setelah mencuci rambut dengan sempurna, pastikan anda mengeringkannya dengan betul kerana rambut yang kusut juga menjadi penyebab mengapa rambut mudah rosak.

5) Berehat Dahulu Sebelum Membersihkan Diri

Sebaiknya ketika Anda sampai di rumah dari bekerja, usahakan untuk membuka tudung dan biarkan kulit kepala bernafas terlebih dahulu. Berehatlah sejenak dalam waktu setengah jam sehingga peluh di badan dan kulit kepala anda benar-benar kering. Sebaiknya bukalah ikatan rambut anda dan biarkan angin meresap ke seluruh kulit kepala. Jangan pula membiarkan rambut terus tudung atau jangan pula terus mandi ketika Anda baru saja sampai di rumah.

Memiliki rambut yang indah bukan hanya bagi mereka yang tidak tudung, tetapi Anda juga memiliki hak untuk mendapatkannya dimana hal itu boleh anda gunakan dan Anda perlihatkan pada suami dan keluarga Anda. Selain beberapa tips perawatan rambut bagi wanita bertudung yang telah Sis tulis di atas, tentunya nutrisi yang penting bagi rambut juga harus Anda perhatikan. Perawatan bukan hanya dari luar, tetapi juga dari dalam.

No comments:

Post a Comment