Tuesday, July 16, 2013

20 Tips perwatan rambut traditional



Tips Merawat Rambut - Kali ini Sis memberikan tips berkaitan dengan rawatan masalah rambut. Kerana rambut merupakan sebuah mahkota bagi kita, maka tentunya kita akan selalu memberikan yang terbaik bagi kesihatan dan juga keindahan mahkota tersebut. Kesihatan rambut adalah refleksi dari seberapa sihat atau tidak sihat hidup Anda. Genetik pre-disposisi dapat menyebabkan efek berbahaya, tapi hidup sihat dapat mencegah kondisi buruk seperti alopecia. Merawat rambut Anda sama pentingnya seperti halnya bagian lain dari tubuh. Meskipun Anda cenderung untuk menutupi bagian tubuh lainnya rambut Anda menjadi sasaran banyak polusi, kotoran dan bahan kimia.Dalam beberapa hari yang lalu, Sis telah menulis tentang Rawatan Rambut yang bertudung, dan dalam topik kali ini kita akan membahas tentang 20 Tips Perawatan Rambut...




 20 Tips Perawatan Rambut Tradisional.


Tips Untuk Perawatan Rambut ke 1

Cuka Epal Cider – Untuk mendapatkan rambut ikal, sapukan campuran 1-1 dari air hangat dan cuka epal untuk rambut Anda. Bilas secara menyeluruh dengan menggunakan air mengalir setelah 5 minit untuk menyingkirkan bau cuka epal.


Tips Untuk Perawatan Rambut ke 2

Terapi Baking Soda – Buat campuran dari 3 sdm baking soda dan air. Bilas rambut Anda dengan ramuan ini setelah dicuci. Biarkan untuk sementara waktu selama setidak2nya 5 minit sebelum bilasan akhir dengan air bersih yang biasa. Terapi ini akan membantu menghilangkan lebihan shampo dan produk styling dari rambut Anda.

Tips Untuk Perawatan Rambut ke 3

Labu Air(Botol) – Ekstrak beberapa jus labu air dan perapkannya ke rambut Anda. Biarkan ramuan ini  pada rambut selama setengah jam dan mencucinya secara menyeluruh dengan air bersih.


Tips Untuk Perawatan Rambut ke 4

Minyak Zaitun – Minyak Zaitun sangat bagus untuk mengkondisi dan mebuat rambut nampak bersinar. Madu juga dapat dikombinasikan dengan Minyak Zaitun pada rambut untuk membuat hasil yang jauh lebih efektif. Yang Anda perlukankan adalah secawan kecil minyak zaitun. Gunakan tangan Anda untuk menggosok ke seluruh helai rambut Anda, biarkan selama 2 jam sebelum anda cuci dengan shampo.


Tips Untuk Perawatan Rambut ke 5

Amla – Amla merupakan salah satu jenis buah yang banyak digunakan sebagi ubat di India. Pokoknya serupa seperti Pokok Cermai dan mempunyai nama ilmiah Phyllanthus emblica. Untuk penggunaan sebagai perawatan rambut, ambil setengah cawan serbuk amla, tambahkan dua sudu makan minyak jarak dan satu biji telur dan buat menjadi campuran halus. Sapukan pada rambut dan kulit kepala, biarkan selama sekitar 30 menit sebelum dicuci...


Tips Untuk Perawatan Rambut ke 6

Mengindar dari Air Panas – Jangan cuci rambut dengan menggunakan air panas, kerana air panas akan membuat rambut Anda kering dan rapuh karena hilangnya minyak pelindung dari rambut Anda. Jika memang anda sangat memerlukan mandi dengan air panas, pastikan suhunya yang hanya sedikit lebih hangat daripada suhu tubuh Anda.


Tips Untuk Perawatan Rambut ke 7

Rawatan Telur – Gunakan telur untuk mengkondisikan rambut Anda. Jika Anda memiliki rambut kering atau rapuh, gunakan putih telur untuk melembabkan rambut Anda. Gunakan ½ cawan setiap campuran telur (putih telur) dalam keadaan rambut basah. Diamkan selama 20 minit dan bilas dengan air biasa.


Tips Untuk Perawatan Rambut ke 8

Rambut Berkelumumur – Siapkan campuran 1 cawan kondisioner harian Anda dan 2-3 sudu makan madu. Sapukan campuran ini secara merata pada rambut basah Anda. Diamkan selama 30 minit dan mencucinya secara menyeluruh. Campuran ini akan menutup kutikula rambut Anda dan membuatkan rambut Anda bersinar yang menakjubkan.


Tips Untuk Perawatan Rambut ke 9

Diet yang Baik – Perbanyak minum air mineral dan makan makanan yang sihat dari buah-buahan mentah dan sayuran. Pengubatan tradisional yang paling efektif untuk perawatan rambut adalah diet yang sihat. Anda adalah apa yang Anda makan, dan apa yang Anda masukkan ke dalam tubuh Anda akan tercermin di luar.


Tips Untuk Perawatan Rambut ke 10

Rambut Gugur dan Berminyak – Buatlah campuran dari satu cawan serbuk inai yang telah ditambahkan dengan satu sudu makan air jeruk nipis dan campur ke dalamnya satu biji putih telur. Sapukan campuran ini pada rambut, biarkan selama kurang lebih setengah jam dan kemudian cuci dengan shampo.


Tips Untuk Perawatan Rambut ke 11

Minyak Almond Untuk Kuatkan Rambut  – Gunakan minyak almond untuk merawat rambut kering dan rosak. Ini adalah langkah yang sangat sederhana, tuangkan sedikit minyak almond dalam mangkuk dan panaskan selama 40 saat. Kemudian sapukan merata pada rambut Anda. Diamkan selama 30 minit dan kemudian bilas dengan shampo dan kondisioner menggunakan air sejuk.


Tips Untuk Perawatan Rambut ke 12

Melembabkan rambut Anda Dengan Ragi – Tuangkan sedikit air ragi di rambut anda yang masih basah. Terapkan secara merata dan urut  kulit kepala Anda dengan jari-jari Anda selama 20 menit. Kemudian bilas secara menyeluruh untuk menyingkirkan bau ragi. Lakukan prosedur ini sekali seminggu untuk mendapatkan rambut yang halus. Namun, bagi penderita sinus harus mengelak dari penggunaan rawatan ini.


Tips Untuk Perawatan Rambut ke 13

Mengobati Rambut Rosak kerana pancaran matahari – Buat ramuan madu ½ cawan, 1-2 sdm minyak zaitun dan 1-2 sdm kuning telur. Sapukan campuran ini pada rambut Anda selama 20 minit dan kemudian bilas dengan air hangat. Perawatan ini akan membantu untuk mengisi kekurangan protein keratin


Tips Untuk Perawatan Rambut ke 14

Kebersihan adalah penting – Alasan yang paling penting untuk rambut gugur adalah kelumumur dan kulit kepala gatal. Oleh kerana itu, menjaga kebersihan yang baik untuk rambut yang indah dan sehat dengan cara mencuci rambut secara rutin dan teratur.

Tips Untuk Perawatan Rambut ke 15

Membuat Kondisioner – Untuk memperoleh protein kondisioner dari bahan tradisional, Pukul telur dan yoghurt dan gosokkan ke kulit kepala Anda. Biarkan selama lima atau 10 menit, dan kemudian mencucinya sekali.Rawatanl ini dilakukan untuk meberi kelembapan pada rambut.


Tips Untuk Perawatan Rambut ke 16

Jus lemon – Setelah bilasan akhir selepas mencuci rambut, Anda boleh memerapkan 1 sdm jus lemon pada rambut Anda. Cukup gunakan tuala untuk mengeringkan rambut Anda dan tidak perlu air untuk membilasnya lagi.


Tips Untuk Perawatan Rambut ke 17

Jangan kerap mencuci rambut – Cuci rambut Anda setiap 2-3 hari, untuk regulasi yang sesuai dengan minyak rambut alami. Mencuci rambut Anda sesuai susunan juga akan membantu mendapatkan kembali kilau alami rambut Anda.


Tips Untuk Perawatan Rambut ke 18

Teknik Menyikat – Hindari penggunaan sikat dengan berus plastik untuk mencegah kerusakan rambut dari elektrik statik. Cara terbaik untuk menyikat rambut Anda adalah dengan terlebih dahulu menyikat ujung nya untuk mengurangkan kusut dan kemudian baru dari akar rambut sampai ke ujung. Teknik ini akan membantu penyebaran minyak rambut alami dan dengan demikian mencegah kerosakan.


Tips Untuk Perawatan Rambut ke 19

Biarkan rambut Anda kering dengan sendirinya – Biarkan rambut kering dengan sendirinya bukan menggunakan blow dryer atau rol panas. Menggunakan teknik pengeringan dengan alat panas akan membuat rambut Anda lebih rapuh dan kering. Kecuali jika Anda kesempitan waktu untuk membiarkan udara mengeringkan rambut Anda, anda boleh menggunakan blow dryer sesekali dan pastikan Anda menggunakan setting yang hangat bukan setting panas.

Tips Untuk Perawatan Rambut ke 20

Daun Neem – Daun neem (Azadirachta indica) paing banyak di temui di India. Anda boleh mencuci rambut dengan campuran yang terbuat dari daun Neem. Ini sangat efektif untuk rambut gugur yang disebabkannya kerana kulit kepala yang  memproduksi minyak berlebihan atau infeksi kulit invasif.

Itulah  20 Tips Perawatan Rambut Tradisional yang Sis dapat sampaikan  kali ini. Kita pasti mengetahui bahawa masih banyak lagi rawatan tradisional lain terkait tentang perawatan rambut. Dan dalam ulasan akan datang, Siis akan terus memberikan tips- tips merawat rambut untuk anda semua. Semoga tips kai ini bermanfaat bagi Semua....

No comments:

Post a Comment