Wednesday, August 21, 2013

Tips Kecantikan Wajah.


Tips #Kecantikan -
 Wajah kita adalah hal pertama yang menampilkan tentang siapa diri kita. 
Untuk sebagian besar dari kita, itu juga bagian yang bermasalah  pada tubuh kita. 
Bagaimana nak menjaganya, adalah pertanyaan yang menghantui kebanyakan wanita. 
Kali ini Sis akan kongsi Tips Sederhana Untuk Kecantikan  ada beberapa tips kecantikan yang luar biasa untuk wajah!

“Kecantikan ada di mata yang melihatnya ‘, mungkin, tapi kita masih tetap melihat ada sesuatu yang kurang pada wajah kita setiap kali kita melihatnya dan bila berada di depan cermin. 
Akibat paparan sinar matahari, habuk dan debu, tidur larut malam yang berjam-jam hanya menambah penderitaan kita. Dan banyak sekali di pasaran penuh dengan produk kecantikan juga lalulalangnya wanita-wanita cantik yang memenuhi pikiran kita dan hal ini hanya menambah  penderitaan kita.
Oleh itu, Sis akan memulakan artikel Tips pertama kali ini pada tips kecantikan, Sis akan memberikan sebuah tips sederhana untuk Kecantikan Wajah, yaitu sebuah harta karun tentang cara cara alami yang mampu kita lakukan untuk mendapatkan wajah cantik yang kita inginkan.


Cara mutlak yang utama adalah ’Tetap Bersihkan’ sebelum tidur dan akan  lebih baik lagi jika diiringi dengan berdoa. Tidur dengan makeup dan bersama dengan polutan yang masih melekat di wajah Anda adalah sebuah kesilapan besar. Empat langkah berikut sangat penting terhadap terjadinya kulit yang cantik dan sihat. Disebutkan di bawah ini beberapa tips kecantikan untuk wanita.


Tips untuk Penjagaan Wajah

Cleansing : 
Ratakan wajah dengan susu pembersih wajah(#Wardah Basic atau Lightening series) di seluruh wajah dan leher. Urut dengan lembut ke dalam kulit dengan gerakan ke atas. Pastikan menjaga kawasan mata Anda sepanjang waktu. Gunakan tisu wajah basah atau kapas untuk menbersihkannya , dengan arah yang sama yaitu ke atas.
Diikuti dengan Wardah Basic/Lightening Facial Wash,step sama seperti susu pembersih yaitu ke atas juga dan bilas dengan air bersih..




Exfoliating: 
(#Wardah Basic Series:Peeling untuk Kulit Berminyak,Scrub untuk Kulit Kering)
(#Wardah Lightening series: Facial Scrub Sesuai Untuk Semua Jenis,kerna butiran halusnya) 
Exfoliating harus menjadi bagian dari proses pembersihan mingguan,kerana  pengelupasan harian mengganggu kulit. 
Exfoliating akan membantu menghilangkan sel-sel kulit mati yang menutup pori-pori, menyebabkan jerawat dan kulit kusam.
Gunakan scrub dalam gerakan melingkar di seluruh wajah dan leher dan mencucinya dengan air bersih.


Toning: 
(#Wardah Basic Series:Normal to Oily utk Kulit Berminyak. Normal to Dry utk Kulit Kering)
(#Wardah Lightening series: Facial Toner Sesuai Untuk Semua Jenis,) 
Toning membantu menghilangkan sisa kotoran, make-up atau sisa krim pembersih yang telah ditinggalkan. Ini juga akan membantu untuk mengembalikan tingkat pH alami kulit, dan pori-pori. Titiskan kapas dengan toner dan menngusapkannya ke seluruh wajah dan leher. Cobalah untuk lebih memperhatikan daerah hidung dan area dagu, kedua tempat lebih kerap terjadinya jerawat .


Moisturizing: 
(#Wardah Basic Series:(Siang)Moisturizing Gel Untuk Kulit BerMinyak,Moisturizing Cream  Untuk Kulit Kering.(Malam) Intensive Night Cream)
(#Wardah Lightening series:(Siang)Day Cream (Malam)Night Cream)
Penggunaan pelembab secara teratur dengan lotion atau krim haruslah dari kualiti yang baik, kerana ia akan masuk ke dalam kulit wajah sehingga menjadikannya halus. Untuk siang hari, gunakan krim atau lotion ringan yang mengandung tabir surya di dalamnya, sementara pada malam hari gunakan krim pemulihan. Sapukan pelembab dalam gerakan keatas di seluruh wajah dan leher.




Dan berikut dibawah ini beberapa bahan tradisional untuk digunakan sebagai perawatan wajah.


Pembersih
Susu Pembersih : Ini adalah salah satu bahan yang membentuk dasar dari banyak produk pembersih. Ambil susu full cream dalam mangkuk kecil. Rendamkan kapas di dalamnya dan sapukannya ke seluruh wajah. Gunakan jari bersih anda untuk urut susu tersebut ke dalam kulit dalam gerakan ke atas dan melingkar. Ambil lagi kapas dan celupkan kedalam air yang sejuk dan bersihkan susu dari wajah dan leher.


Toner
Toner Timun dan Madu : Haluskan satu timun ukuran sedang dalam pengkisar dan saring untuk dijadikan jus. Tambahkan satu sudu teh madu di dalamnya dan bancuh sampai rata. Simpan tertutup, dalam peti sejuk. Gunakan ramuan ini untuk menghaluskan seluruh wajah dan leher dua kali dalam sehari.Biarkan kering dan bilas..

Toner Apple : Jus apple sangat baik untuk digunakan sebagai pembersih. Anda juga boleh menggunakan ini untuk membersihkan wajah dengan cara mengusapkannya kewajah dan membiarkan beberapa saat sebelum dibersihkan.


Pelembab

Cream Pelembab : Haluskan dua sudu makan krim masam dan satu sudu makan madu dengan setengah pisang lenyek. Sapukan pada wajah dan biarkan selama 15 minit sebelum membilasnya dengan air suam.
Pelembab Tomato Yogurt: Larutkan dua sudu makan jus tomato dengan empat sudu teh yogurt full cream segar. Sapukan ramuan ini ke seluruh wajah dan leher dan biarkan selama 20 minit sebelum dibilas dengan air suam.


Lotion Malam : Campurkan dua bagian air mawar dengan satu bagian gliserin berkualitas baik. Urut ke kulit wajah dalam gerakan melingkar setiap malam.


Exfoliator

Oatmeal: Ambil satu sudu makan oatmeal dan dua biji almond yang dah dihaluskan. Tambahkan sedikit susu full cream di dalamnya. sapukan pada wajah dan leher dalam gerakan melingkar untuk membantu pengelupasan kulit kulit. Bilas dengan air sejuk.


Scrub Madu : Haluskan empat buah almond dan tambahkan dua sudu teh susu, madu dan setengah sudu teh tepung untuk dijadikan sebuah paste. Gosok lembut ke dalam kulit dan bilas dengan air suam.


Masker


Masker Madu: Rendam tuala tangan yang bersih dengan air suam kemudian perah semua air, dan letakkan di wajah Anda selama satu minit. Hal ini akan membuka pori-pori. Sekarang, Sapukan madu pada wajah dan leher dan bilas setelah beberapa saat, pertama dengan air suam, kemudian dengan sejuk setelah setengah jam. Gunakan seminggu sekali setelah membersihkan wajah dengan baik.
Masker Putih Telur: Pisahkan kuning telur dari putihnya dan tambahkan sedikit susu.
Larutkan  sampai rata dan dengan menggunakan berus masker bersih, sapukan di seluruh wajah dan leher dengan arah ke atas. Biarkan mengering dan biarkan itu betul2 meregangkan wajah. Bilas wajah dengan air sejuk. Ini adalah perawatan kecantikan kuno yang digunakan oleh perempuan Jepun.


Masker Cream Avocado dan Lobak Merah: Campurkan satu avocado yang telah dikisarkan dengan satu Lobak merah  kukus,saiz sedang yang telah ditumbuk. Tambahkan setengah cawan penuh krim segar, putih telur dan tiga sudu makan madu dalam mangkuk. Campurkan dengan baik sampai halus. Sapukan ke seluruh wajah dan leher dan biarkan selama setengah jam sebelum dicuci dengan air sejuk.




Itu dia, Sis berharap tips kecantikan buatan sendiri ini akan membuat Anda mendapatkan hasil yang diinginkan. Banyak hal yang dapat meningkatkan kulitkesihatan kulit kita yang mudah ditemukan di dapur kita. Suatu hal yang penting untuk diingat adalah, sebagian besar resepi kecantikan buatan sendiri akan bekerja sangat baik jika Anda menggabungkan mereka dengan kebiasaan makan yang baik dan olahraga.


Sampai Jumpa Lagi.....

No comments:

Post a Comment